MEGANE E-TECH ELECTRIC

Еп.3 Патент за по-екологосъобразен елетромотор

4.10.2022 г.
В продължение на почти 125 години Renault непрекъснато се стреми към иновации. Издържали проверката на времето, изобретенията на марката се използват и днес, макар че много хора дори не го осъзнават. Скоростната кутия с директно задвижване (1899 г.), замяната на манивелата с електрическия стартер (1909 г.), добавянето на 5-та врата (1961 г.), централното отваряне (1983 г.), картата „Свободни ръце“ (2000 г.). Всички тези и много други са проектирани от Renault. Новият Megane E-TECH Electric – първият модел от „Новата вълна“ на Renault, е поредната проява на иновациите на Renault. От над 300 подадени за одобрение патента за дизайна на автомобила и неговата платформа избрахме седем, които да представим през следващите седмици. В нашия трети епизод Едоар Негр, ръководител дизайн на електрически двигатели в отдела за проектиране на силови агрегати на Renault, хвърля светлина върху двигателя на новия Megane E-TECH Electric. Той обяснява как медните намотки, използвани за ротора, спомагат за намаляване на въздействието на автомобила върху околната среда, като не изискват използването на редкоземни метали.
Renault използва експертния си опит на пионер в електрификацията, разработвайки нови иновативни функции за електрически автомобили всяка година. Макар че голяма част от изследователската и развойната дейност е фокусирана върху производството на все по-малки батерии и увеличаването на техния заряден капацитет, двигателят не остава пренебрегнат.

Renault счита, че двигателят играе стратегическа роля във веригата на стойността на електрическите автомобили и дори решава да го проектира изцяло вътрешно. Фокусирано в Париж и околностите, производството и сглобяването на всички активни части (ротор, статор, силова електроника, редуктор) се извършва в завода в Клеон чрез използване на по-малко материали и енергия в процеса, докато проучването и разработката са съсредоточени в Техническия център в Гианкур.
Изобретихме процес на навиване на ротор без магнит. Магнитът е заменен с мед, която има много по-малко въздействие върху околната среда. Патентованият процес също така дава възможност да се модулира токът, протичащ през ротора, така че да се ограничи електричеството, използвано от батерията, особено при високи скорости и по магистрали. - Едоар Негр, ръководител дизайн на електрически двигатели в отдела за проектиране на силови агрегати на Renault
Какво носи иновацията
Новият процес на навиване на ротора на Megane E-TECH electric има редица предимства:
  • той е по-екологосъобразен, тъй като е без магнит и съответно без редкоземни елементи
  • здрав и надежден
  • оптимизирана ефективност чрез ограничаване на използването на електричество (чрез модулиране на тока) и следователно пестене на енергия, особено при високи скорости или по магистрала
  • производствените разходи са по-ниски, тъй като технологията се използва за двигателите на ZOE, Twingo Electric, Kangoo Electric и Master Electric, които се произвеждат на една и съща производствена линия в Клеон.
Нов процес
За новия Megane E-TECH electric Renault проектира и патентова нов синхронен двигател с електрическо възбуждане без магнит. Технологията прави двигателя по-ефективен и същевременно намалява въздействието му върху околната среда. Вече няма трудни за рециклиране редкоземни метали като неодим, чието извличане и обработка генерират токсични отпадъци. Магнитите са заменени от медни намотки, за които редът и позицията на всеки проводник са проучени, за да издържат на центробежната сила на ротора.

В допълнение към ползите за околната среда, технологията за навиване на ротора означава, че двигателят на Megane E-TECH еlectric работи много добре в широк диапазон на въртящ момент и обороти. За разлика от двигателите с постоянен магнит, инженерите на Renault са успели да използват своето изобретение, за да инжектират ток в намотките на ротора и по този начин да променят нивото на магнитно възбуждане. По този начин, когато двигателят не се използва интензивно, възбуждането може да бъде намалено, което от своя страна използва по-малко магнитни сили и означава по-малко загуба на енергия.
За да научите повече
Патентен номер за система за навиване на ротора без магнит и редкоземни елементи:
Патент FR3106243 – Изобретатели: Еманюел Мот, Дамиен Бироло, Даниела Вивас-Маркез.